بانک اطلاعات جامع آهن آلات ایران بانک اطلاعات جامع آهن آلات ایران .

بانک اطلاعات جامع آهن آلات ایران

روش های تولید و کاربردهای شمش فولادی

 

شمش فولادی را می توان به عنوان مهمترین ماده اولیه زنجیره فولاد نام برد. چرا که شمش فولاد حلقه اتصال بین استخراج و فراوری آهن و آلیاژهای آن می باشد. این کالای استراتژیک ماده اولیه برای ساخت بسیاری از مقاطع فولادی از جمله میلگرد، ورق فولادی، تیرآهن، نبشی ، ناودانی و سپری آهنی می باشد. در ادامه به بررسی انواع روش های تولید شمش فولاد به همراه معایب و مزایای آن می پردازیم.

 

روش های تولید شمش فولاد
شمش های فولادی در کارخانه های مختلفی ساخته می شود. هر کارخانه با توجه به موقعیت جغرافیایی، دسترسی به انرژی، سطح تکنولوژی، نیروی انسانی و ماده اولیه مصرفی از روش های مختلفی برای تولید شمش فولادی استفاده می کند. در زیر به معرفی مهمترین روش هایی که برای تولید شمش فولادی استفاده می شود می پردازیم:

 

تولید شمش فولادی با روش کوره بلند
استفاده از کوره بلند رایج ترین روش برای تولید شمش فولادی است. دراین روش از سنگ آهن و آهن قراضه برای تولید شمش فولادی استفاده می شود. برای ذوب مواد اولیه در این روش با سرعت اکسیژن به کوره ها دمیده می شود و از آهک برای جداسازی ناخالصی ها استفاده می شود. از مزایای این روش می توان به ظرفیت تولید بالا و جداسازی کامل ناخالصی ها اشاره نمود.

 

تولید شمش فولادی با استفاده از کوره قوس الکتریکی
مواد اولیه برای این روش ضایعات فولادی می باشد. در این روش با استفاده از الکترود های کربنی جریان الکتریکی برای ایجاد حرارت لازم برای ذوب ضایعات فلزی فراهم می شود. از مزایای این روش قابلیت کنترل دما، کیفیت بالای شمش تولید شده و مضرات زیست محیطی بسیار کمتر می توان اشاره نمود.

 

تولید شمش با استفاده از کوره ذوب القایی
دراین روش حرارت لازم برای ذوب قراضه و ضایعات فلزی از طریق ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی فراهم می شود. از مزایای این روش نداشتن آلودگی زیست محیطی و صوتی ، کیفیت بالای محصولات و صرفه جویی در مصرف انرژی است.

 

تولید شمش با استفاده از احیای مستقیم
در این روش از آهن قراضه به عنوان ماده اولیه ، از گاز طبیعی به عنوان سوخت و از کک، آهک و بنتونیت به عنوان احیا گر و سرباره ساز استفاده می شود

 

انواع شمش فولادی و کاربرد‌های شمش فولادی
شمش‌های فولادی براساس ابعاد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از هرکدام از این انواع برای ساخت محصولات خاصی استفاده می‌شود که در زیر به ان اشاره شده است:

بیلت: بیلت یا شمشال با نام انگلیسی Billet نوعی از شمش فولادی است که مقطع مربع شکل و یا دایره‌ی دارد و در حالت مربعی اضلاع آن با هم برابر هستند. بیلت‌ها در جهان به نام CCM شناخته می‌شوند. این شمش‌های فولادی در عرض‌های کمتر از 15 سانتیمتر ساخته می‌شوند. به دلیل طویل بودن بیلت نسبت به شمش، از آن درتولید میلگرد، تیرآهن، سپری فابریک، ناودانی، قوطی، ریل، سیم‌ها و مفتول‌ها که به طول بیشتری نیاز دارند استفاده می‌شود.

فابریک: بلوم، فابریک یا شمشه با نام انگلیسی Bloom  یکی دیگر از انواع شمش‌های فولادی است. بلوم‌ها از خانواده‌ی همان بیلت‌ها هستند که ابعاد متفاوتی دارد. بلوم‌ها برخلاف بیلت‌ها دارای عرض بیش از 15 سانتی‌متر هستند. از بلوم برای ساخت ریل، سپری، ناودانی، نبشی، پروفیل، قوطی و … استفاده می‌شود.

اسلب: اسلب یا تختال با نام انگلیسی Slab رایج‌ترین نوع شمش فولادی محسوب می‌شود. از ویژگی ابعادی اسلب می‌توان به بزرگی عرض نسبت به ضخامت و حالت تخت بودن آن اشاره کرد. تختال‌ها بین 4 تا 12 متر طول دارند و از آن‌ها برای تولید محصولاتی نظیر انواع ورق‌ فولادی استفاده می‌شود.

 

مرجعی برای خرید شمش فولادی
بازرگانی آراد آهن به عنوان مرجع فروش و قیمت گذاری آهن آلات در داخل کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه است. این شرکت جهت رفاه حال مشتریان اقدام به دریافت مجوزهای لازم برای فروش غیرحضوری نموده است. شما می‌توانید از طریق پایگاه اینترنتی این شرکت به  آدرس: www.aradahan.com   از قیمت‌ شمش فولادی3SP  و قیمت شمش فولادی5SP  به صورت لحظه‌ی و روزانه اطلاع پیدا کنید. در حال حاضر بازرگانی آرادآهن اقدام به صادرات انواع محصولات فولادی به کشورهای منطقه نموده است.

شما به راحتی می‌توانید با برقراری تماس با شماره‌ی: ۳۴۰۵۵-۰۳۱ قیمت‌ها را استعلام و سفارش خود را ثبت نمایید.

برای خواندن متن کامل این مقاله به دانشنامه آراد آهن مراجعه نمایید.


برچسب: شمش فولاد، قیمت شمش، قیمت آهن، آهن آلات، قیمت میلگرد،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۱:۱۹ توسط:آراد آهن موضوع: نظرات (0)